Romb biznesu
ROMB BIZNESU M.Hammera i J.Champy
Według Hammera i Champy każdą organizację można opisać w kategoriach czterech głównych aspektów, które stanowią cztery wierzchołki ROMBU BIZNESU.
Projekt procesów, czyli sposobów, jakimi firma wykonuje swoją pracę, decyduje o charakterze stanowisk pracy oraz o metodzie grupowania i organizowania pracowników. Z kolei struktura organizacyjna i natura zlecanych zajęć określa rodzaj systemów zarządzania, które firma musi ustanowić i stosować. Elementy tych systemów, takie jak wynagrodzenie czy sposoby oceniania wyników pracy, kształtują wartości i poglądy uznawane przez pracowników, czyli kwestie i sytuacje, które pracownicy uważają za ważne w swojej pracy i którym poświęcają dużo uwagi. Ostatecznie, wartości i przekonania pracowników muszą być zgodne z projektem procesów organizacji i wspierać go, co oznacza powrót do pierwszego wierzchołka ROMBU BIZNESU.
Byt opisany przez ten romb jest zarówno niezbędny jak i widoczny – to jest to, co wszyscy nasi partnerzy widzą i na co reagują – to system, który dostarcza wartości.
Jednak to, co dla nas w LFP jest najważniejsze w koncepcji Hammera - to unaocznienie faktu, ze system ten nie jest ani stały ani nawet długotrwały i musi być nieustannie doskonalony w miarę jak zmieniają się stawiane wobec niego wymagania.
Umieszczając symbol „ROMBU BIZNESU” w naszym logo, deklarujemy zatem naszą gotowość i zobowiązanie do ciągłego doskonalenia naszej organizacji.
Więcej na temat koncepcji ROMBU BIZNESU oraz zarządzania procesowego można znaleźć
w poniższych publikacjach:
- M.Hammer: Reinżynieria i jej następstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
- M.Hammer, J.Champy: Reengineeing w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute,
Warszawa 1996